Логотип "Православіє в Україні"
Отримування розсилки на e-mail

Вы здесь

Відкритий лист до ВРЦіРО Народного депутата Ольги Червакової - з приводу ліквідації Нацкомісії

Версия для печатиВерсия для печати

Відкритий лист народного депутата О.Червакової до Всеукраїнської ради церков і релігійних організацій на ім’я головуючого у ВРЦіРО з приводу ліквідації Національної комісії з питань захисту суспільної моралі (публікується зі скороченнями).

Ліквідація Нацкомісії з питань захисту суспільної моралі

«За дорученням керівника фракції партії «Блоку Петра Порошенка» Луценка Юрія Віталійовича на Ваш лист № 7 від 12.01.2015 року хочу повідомити наступне.

<…>

За рік, що минув, в Україні утвердилося громадянське суспільство, яке чітко усвідомлює, чого воно хоче, і які цінності воно не зрадить ні за яких обставин.

Саме внаслідок суспільних очікувань та на вимогу низки громадських активістів, правозахисників та медіаекспертів до п.п. 2.3.4. Коаліційної угоди внесено завдання щодо ліквідації Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.

Зконопроект № 1647 від 26.12.2014 року, про який йдеться у Вашому зверненні, був зареєстрований на вимогу та розроблявся за участі Незалежної асоціації телерадіомовників (НАМ), Інституту масової інформації (ІМІ), Української асоціації видавців періодичної преси (УАВПП) Національної спілки журналістів України (НСЖУ), Інституту медіа права (ІМП), ГО «Центр UA» та руху «Стоп цензурі!». Ними було проведено громадські обговорення даної теми, в ході яких журналісти, громадські активісти та медіаексперти неодноразово вказували на неефективність Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі, значні витрати бюджетних коштів на діяльність зазначеної комісії, а також те, що деякі рішення комісії мають ознаки цензури.

Слід зазначити, що необхідність прийняття зазначеного Закону відповідає Конституції України (стаття 15) та актам, що мають таку ж юридичну силу. Зокрема Законом України «Про друковані засоби масової інформації (пресу)» в Україні забороняється створення та фінансування державних органів, установ, організацій або посад для цензури масової інформації.

Наголошу на головному: законопроект не передбачає ліквідацію державного нагляду за дотриманням законодавства у сфері захисту суспільної моралі. В ньому прописано 9 державних органів, міністерств і відомств, які здійснюватимуть такий контроль і повноваження яких зараз фактично дублює НЕК.

Більш того, хочу зазначити, що відповідно до Положення про Комісію, її висновки мають суто рекомендативний характер. Тобто, вони не обов’язкові для виконання.

Крім того, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі не є експертним органом. Експертизи Комісії, як зазначають адвокати-практики, не можуть бути застосовані у судовій практиці і є «юридично нікчемними». Тож РНБО, МВС та інші правоохоронні органи задля уникнення правових колізій мають звертатися саме до діючої системи експертних органів в Україні.

Отже, ті державні органи, які надалі здійснюватимуть відповідний контроль за захистом суспільної моралі, мають не просто повноваження проводити юридично значимі експертизи, а й важелі карати порушників законодавства у цій сфері. Перелік суб’єктів, які уповноважені здійснювати контроль у сфері захисту суспільної моралі, визначається ч. 1 ст. 15 Закону України «Про захист суспільної моралі».

Таким чином, ліквідація Комісії призведе тільки до припинення фінансування Державним бюджетом України установи, яка поглинає від 4 до 5 мільйонів гривень на рік, дублюючи функції інших відомств.

Зокрема, Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі дублюються повноваження Міністерства культури і мистецтв України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства юстиції України, Міністерства освіти України, Міністерства внутрішніх справ України, Генеральної прокуратури України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення та Державного агентства з питань кіно.

Так, частиною першою статті 15 Закону України «Про кінематографію» визначено зокрема, що право на розповсюдження і демонстрування національних та іноземних фільмів на всіх видах носіїв зображення надається суб'єктам кінематографії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кінематографії.

Державний комітет телебачення і радіомовлення України згідно з Положенням про нього вживає спільно з іншими органами державної влади заходів із підвищення художньої якості вітчизняних телерадіопрограм, захисту суспільства від негативного впливу аудіо- і відеопродукції, яка становить загрозу суспільній моралі.

Відповідно до Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі здійснює Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

Відповідно до частини першої статті 216 Кримінального процесуального кодексу України, слідчі органів внутрішніх справ здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, зокрема, за статтями 296, 300, 301, 302, 303, 304 Кримінального кодексу України (хуліганство, ввезення, виготовлення або розповсюдження творів, що пропагують культ насильства і жорстокості, расову, національну чи релігійну нетерпимість та дискримінацію; ввезення, виготовлення, збут і розповсюдження порнографічних предметів, що включає відповідальність за дії, вчинені щодо творів, зображень або інших предметів порнографічного характеру, що містять дитячу порнографію, або примушування неповнолітніх до участі у створенні творів, зображень або кіно- та відеопродукції, комп'ютерних програм порнографічного характеру; створення або утримання місць розпусти і звідництво; сутенерство або втягнення особи в заняття проституцією, що включає відповідальність за втягнення малолітнього чи неповнолітнього в заняття проституцією чи примушування їх до заняття проституцією, втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність). 

Також питанням суспільної моралі та державного контролю за інформаційним простором займатиметься новостворене Міністерство інформації України, а також ВЖЕ займається Комісія з журналістської етики, яка діє на громадських засадах і яку очолює головний редактор авторитетного часопису «Дзеркало тижня», людина високих моральних якостей і незламних принципів Володимир Мостовий.

Запропонованим законопроектом пропонується ліквідувати Комісію лише як ДЕРЖАВНУ установу з бюджетним фінансуванням. І їй пропонується створюватися як громадській організації, в рамках якої можуть реалізовуватися всі рекомендації, громадські експертизи тощо.

Всі громадяни, зокрема зазначені в Вашому листі батьки, які турбуються, щоб їхні діти не були розбещені порнографією, можуть приєднуватися до цієї ініціативи і здійснювати контроль, моніторинг — тобто, все, що робить будь-яка громадська організація, на громадських засадах.                     

Зважаючи на вищевикладене, прошу Вас, Святійший Владико, із розумінням поставитися до запропонованої законодавчої ініціативи, висунутої — ще раз наголошую — на вимогу громадськості.

<…>

Церква як соціальний інститут має високу довіру в українському суспільстві, отже, на моє переконання, вона не потребує посередників у спілкуванні з людьми у вигляді бюрократичних надбудов. Слово Церкви є набагато вагомішим в питаннях моралі і етики, ніж думка установи, що має сумнівну репутацію, і в час війни і тотального браку грошей продовжує наполягати на збереженні державного фінансування для здійснення сумнівних повноважень. <…>

З повагою, Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики, Народний депутат України О.В.Червакова».

Ольга Червакова
Ліквідація Нацкомісії з питань захисту суспільної моралі
захист суспільної моралі
Національна комісія з питань захисту суспільної моралі
ВРЦіРО

Ми оголошуємо благодійну передплату. Допомогти можна, перераховуючи щомісяця необтяжливу для вас суму на:

  • Карту «Приватбанку»
  • Webmoney — R504238699969, U862362436965, Z274044801400
1927

0

Коментарі

Всі нові коментарі будуть відображені після проходження обов’язкової процедури модерації

Додати коментар