Логотип "Православіє в Україні"
Отримування розсилки на e-mail

Вы здесь

Навіщо було Безгрішному хреститися? — протоієрей Георгій Коваленко

Версия для печатиВерсия для печати

Про Богоявлення та Хрещення Господнє, про два освячення води та про проповідь Іоанна Предтечі перед Господнім Хрещенням розмову ведуть протодиякон Микола Лисенко та протоієрей Георгій Коваленко.

Хрещення в Йордані Христа – це аналог нашої сповіді, а не нашого хрещення

— Отче, Христос народився!

— Славімо Його!

— До речі, чи є правомірним це вітання на Богоявленські свята?

— Ми святкуємо від Різдва до Богоявлення. Більш того, у древній традиції ці свята навіть поєднувалися. До того ж ці дні називаються Святки, тобто, святі дні, коли ми продовжуємо святкувати прихід у світ Спасителя, Його народження.

Бог явився людям не тільки на Йордані, коли після хрещення Іоанна вийшов на проповідь і це й було явлення Христа народу, навіть картина така є...

Але й народження Христа – це так само явлення Бога людям.

— У святі Хрещення та Богоявлення Господнього є певні питання, які бентежать багатьох, хто хоче їх зрозуміти в повній глибині. Ми знаємо, що Христос – досконалий Бог і досконала людина, єдиний представник всього роду людського, який не мав на собі гріха. Водночас хрещення, яке звершував Іоанн Предтеча, було хрещенням покаяння, хрещенням, яке змивало з людини її попередні гріхи. Отже, навіщо було безгрішному хреститися?

— Давайте акцентуємо на тому, що хрещення від Іоанна в Йордані Господа нашого Іісуса Христа – це аналог нашої сповіді, а не хрещення. Аналогом ж нашого хрещення у тогочасній традиції можна вважати обрізання, прийняте в юдеїв.

Господь весь час наголошував на Своїй належності до юдейської традиції. Він пройшов і обрізання, також прийняв і ритуальне омовіння, за яким до Іоанна, як до пророка, йшли віруючі юдеї. Іоанна сприймали як святу людину і зверталися до нього.

Більше того, якщо можна так сказати, то Господь, напевне, мав намір у хрещенні на Йордані явити Христа людям — хтось мав засвідчити, що це Той, Кого чекали. Саме це й робить Іоанн, який є беззаперечним релігійним авторитетом для тогочасних віруючих. До нього йдуть за прощенням гріхів різні люди: воїни, податківці, богослови, прості люди. І той, кого всі вважають святим, пророком, вказує на Христа як на Того, від Кого йому треба хреститися.

Якщо робити проекцію на сучасний церковний світ, думаю, що для нас, церковних людей, це важливий орієнтир. Коли ми говоримо, що в Бога можна вірити в серці і в церкву ходити необов’язково, то Сам Господь дає нам приклад: всі ті традиційні обряди, які існували для віруючих юдеїв, Він виконав. Так само, якщо ми віруючі християни, нам треба також виконувати всю правду – ходити на богослужіння, сповідатися, причащатися Святих Христових таїн.

— Цікаво, що саме від події Хрещення розпочинає свою оповідь євангеліст Марк...

— Це дійсно дуже велика подія, адже від моменту Хрещення розпочинається проповідь Спасителя, тобто Господь починає публічно говорити. Христу виповнилося 30 років, це період прийнятої серед іудеїв релігійної зрілості. Тобто, це вже людина доросла, яка може говорити на зібранні. І фактично від цього моменту відбуваються найголовніші події.

Ми майже нічого не знаємо, як жив Господь до Богоявлення на Йордані. Нам достеменно майже нічого невідомо про дитинство, окрім декількох описаних в Євангелії випадків. А головні події Євангелія розгортаються від Богоявлення і до Розп’яття і Воскресіння Христового.

Освячення води – це повернення природи до початкових якостей

— До речі, дуже часто я чув, що люди диференціюють: є вода Хрещенська, є Богоявленська. Хочу, щоб сьогодні радіослухачі почули, яка існує різниця між цими "водами".

— У нашій церковній традиції існує два освячення води — 18 і 19.

Але освячення здійснюється одним і тим самим чином, згадується одна й та сама подія. Тому, всі ці розрізнення більш церковно-культурологічні, ніж духовні.

Взагалі, коли ми говоримо про освячення води на Богоявлення, то давайте не будемо сприймати це як своєрідну очистку води. Не треба думати, що Господь працюватиме фільтром з очистки води, яку ми вже забруднили.

Давайте згадаємо, що і наша планета майже на 70% складається з води – морів, океанів, річок. І наше тіло на 80% складається з води. Господь входить у воду, в річку. Своїм входженням Він, можна сказати, освячує, преображає всю ту природу, яка є, намагається їй повернути ті самі якості, які вона мала до людського гріхопадіння.

У Святому Письмі читаємо: коли згрішили Адам з Євою, змінилася природа, змінився навколишній світ, почали рости терни, бур’яни, тварини почали між собою конфліктувати – змінилося багато чого. І ми знаходимо в самого апостола, що творіння очікує навернення людини, її повернення до Бога, і тоді зміниться все – буде нове небо і нова земля.

Господь, коли приходить, з одного боку, дає цю надію, а з іншого, направді це робить. Тому і саме Богоявлення, і ті чудесні властивості, яких набуває Богоявленська вода, – це намагання нам показати, що в мирі з Богом, у молитві, навіть до води і до природи повертаються ті якості, які Господь від початку їм давав.

Взагалі, знаєте, я з певним острахом дивлюся на людей, які показують баночки з водою і хваляться, що ця простояла 50 років, а ця – 25... Хрещенська вода не для того, щоб її витримувати в діжках, як коньяк чи віскі. Це — вода для вживання. Ми її маємо пити. Є благочестива традиція пити її щодня зранку, нею ми окропляємо власні будинки. Є навіть традиція окропляти нею худобу, і нічого поганого в цьому немає. Бо іноді благочестиві люди починають казати: як так можна ту худобу нечисту… Як нечисту? Її теж Бог створив. Більш того, ця худоба нас годує.

Тож, дуже важливо цю святу воду застосовувати.

Так само, і в нашому традиційному зануренні в ополонку на Водохреща є певний сенс. Але ми маємо розуміти, що всі традиції — лише додаткові прикраси, ілюстрації до головної події: Бог являє Себе світові, Бог починає говорити людям, як треба жити, щоб наслідувати життя вічне, якими ми маємо бути.

Тому що якщо ми воду святу п’ємо, у воду занурюємося, а продовжуємо жити, як люди, які не чули Христа, тоді ми не є учасниками цього Богоявлення.

Омовіння у воді – це ніби смерть і воскресіння: смерть для гріха і народження до святості

— Отче, мені здається, що це головна думка, яку повинні сприйняти усі, хто слухає нашу програму. Тобто свято Богоявлення і Хрещення, перш за все, скеровано на наші душі, на те, щоб ми змінилися на краще.

І ось перед тим як Христос входить у води Йордану, Його на березі цієї річки чекає Іоанн Предтеча – одна з головних дійових осіб цього святкування. Дуже цікавою його постать змальовує євангеліст Лука, досить детально розповідаючи, як Іоанн Предтеча звершує хрещення до приходу Христа, коли до нього приходять різні прошарки тогочасного іудейського населення.

Який урок ми маємо почерпнути з тогочасної проповіді Іоанна Предтечі, його яскравих діалогів з іудеями?

— Здається, нічого не змінилося у світі. До нього приходять фарисеї, а він їх запитує: «Хто вам сказав, щоб ви бігли від гніву Господнього? Чого ви прийшли?» Фактично звинувачує їх у лукавстві. Так само дуже часто ми бачимо, що священнослужителі є, на жаль, спокусою для суспільства, бо, декларуючи свою віру, живуть не за євангельськими законами.

Потім приходять податківці. Вибачте, кожен, хто займається бізнесом, знає, які проблеми виникають з податковою. І що говорить Іоанн Хреститель? — «Не беріть зайвого!» Думаю, це актуально і для сьогоднішнього дня.

Потім приходять військові. Ми фактично живемо у стані війни, військових дій. Що говорить Іоанн Хреститель? — «Не мародерствуйте!»

Думаю, ці прості посили з вуст святої людини і діяли на серця. Тому дуже важливо, щоб не просто лунали правильні слова, важливо, щоб ті, хто їх говорять, були втіленням цього життя, як був Іоанн Хреститель. Господь говорив, що він останній пророк із старозавітних, і можна сказати, що він є першим із пророків новозавітних, бо першим вказав на Христа як на Месію.

— Отче, ми торкнулися того епізоду, коли в розповіді євангеліста Матфея лунає з вуст Христа фраза, звернена до Іоанна Предтечі: «Облиш, бо ми так мусимо виконати всяку правду». Якщо розібратися, хрещення, яке проходить кожен християнин, теж спонукає й нас виконати в житті Божу правду. Якою вона є, ця Божа правда, про що ми повинні пам’ятати, коли замислюємося над нашим хрещенням сьогодні і чи актуальні ці думки в наш час, коли багато людей декларують свою належність до християнства?

— Ще раз скажу, що хрещення від Іоанна – це аналог нашої сповіді, каяття. І важливо розуміти, що каяття пов’язане з нашим хрещенням. У хрещенні ми ніби помираємо і народжуємося знову. Помираємо, бо проходимо через ту стихію, в якій не може жити людина – занурюємося у воду. Це нібито смерть і воскресіння. Смерть для гріха і народження для святості. Це омовіння у старозавітному сенсі від гріхів для того, щоб стати чистим. І якраз метою є життя, святість і чистота.

Людина, яка підходить до таїнства хрещення чи до таїнства сповіді, має розуміти, що вона повинна буде змінити власне життя. Так, вона просить у Бога допомоги на цьому непростому шляху, намагається бути християнином не тільки за назвою, за формою і за обрядом, а й за способом мислення, способом життя і тими цінностями, які декларує, тими словами, якими вона фактично описує власне життя чи намагається допомогти знайти свій шлях в житті іншій людині.

Тому, я думаю, головна мета будь-якого релігійного свята, зокрема й свята Богоявлення, – звернутися до Євангелія, звернутися до Христа. Ми маємо читати, слухати Святе Письмо, маємо те, що говорить нам Господь, втілити в життя. Тоді це слово дає паростки і проростає в житті кожного із нас, в житті суспільства в цілому.

— Дякую, отче, за бесіду! Наостанок хочу попросити вашого пастирського благословення.

— Ми не торкнулися ще одного моменту, чому це свято називається Богоявленням.  Адже саме на Йордані являється Свята Трійця. Господь хреститься у воді, Дух Святий у вигляді голуба сходить з неба і Отець Небесний промовляє з небес: «Це Син Мій улюблений, і Ньому Моє благовоління».

Дай Бог, щоб ми, ті, хто сповідує віру в Христа, хто молиться в цей день, хто користується тією водою, яку нам освячує Церква — а через Церкву діє Дух Святий, діє Господь — щоб ми завжди чули Боже слово і намагалися втілити його в житті. Хай нам в цьому допомагає і Святе Письмо, і Свята вода.

— Амінь, отче! Христос народився!

— Славимо Його!

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

10 ВОПРОСОВ о крещенской воде

Что надо знать о крещенской воде

18 и 19 января в храмах совершают Великое освящение воды

Протоиерей Георгий Коваленко
протодиякон Микола Лисенко
Крещение Господне
крещенская вода
Богоявление
Богоявленская вода

Ми оголошуємо благодійну передплату. Допомогти можна, перераховуючи щомісяця необтяжливу для вас суму на:

  • Карту «Приватбанку»
  • Webmoney — R504238699969, U862362436965, Z274044801400
2010

0

Коментарі

Всі нові коментарі будуть відображені після проходження обов’язкової процедури модерації

Додати коментар