Логотип "Православіє в Україні"
Отримування розсилки на e-mail

Вы здесь

Кому потрібне богослов’я в епоху смайлів та sms? Костянтин Сігов

Версия для печатиВерсия для печати
14 серпня 2015 | Інтерв’ю

Ми продовжуємо тему ХІІІ Міжнародного Київського літнього богословського інституту (КЛБІ), який проходив з 20 липня по 1 серпня 2015 року і був присвячений темі: «Правда. Пам’ять. Примирення».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Архимандрит Амвросий (Макар): «Духовный кризис везде одинаков»

13-й КЛБІ в Лишні: випробування вогнем, водою і лісом

Директор і засновник КЛБІ Костянтин Сігов розповів «Православію в Україні» про те, чому було обрано саме таку тему цьогорічного інституту, чи спроможні сучасні люди до обговорення ґрунтовних проблем і як кожен із нас може допомогти вирівнювати викривлену неправдою дійсність.

Константин СиговКЛБІ-2015, с.Лишня

— Костянтине Борисовичу, ми живемо у час коротких інформаційних повідомлень. А для богословських інститутів ви зазвичай обираєте досить складні теми. Наскільки люди зараз здатні включатися в обговорення таких тем, наскільки взагалі їм це потрібно?

— Я думаю, що це дуже потрібно. Тому що людина, як сказав один класний письменник, не вміщується між туфлями і шляпою. Вона набагато глибша істота, ніж та, на яку розрахована уся ця редукована, куца, дуже спрощена інформація.

Це як їжа: неможливо зранку до вечора їсти якісь напівфабрикати.

У найважливіші моменти свого життя, коли людина обирає подальший шлях, з ким жити, де жити, як жити ― їй замало буде лише стрічки новин. Вона може думати всю ніч про щось, читати і, наприклад, прочитавши за ніч найкоротше з чотирьох Євангелій, як це було з одним із найвідоміших духовних авторів, може здійснити духовну подорож. І в такій подорожі їй потрібен добрий хліб, чиста вода і якісна пожива для розуму, для духу.

Чомусь ми не обмежені одним Євангелієм, маємо чотири. Не обмежені одним листом Павла, маємо багато послань. Як відомо, найбільша кількість текстів Святого Письма ― це саме листи апостола Павла.

Тому, я думаю, ця щедрість, з якою нам традиція дає різні погляди на одні й ті самі події ― як мінімум чотири розповіді євангелістів, ― свідчить про те, що є спосіб шанувати людину, давати їй щось настільки якісне, що насправді відповідатиме її призначенню як образу і подоби Божої.

Ми сьогодні чимало говоримо про гідність. Це дуже добре. Але важливо, щоб це віддзеркалювалося в тому, яку поживу, які духовні страви, який інтелектуальний бенкет ми людині запропонуємо.

— Кажуть, що зараз не на часі вести розмови «про абстрактне», треба сприймати світ простіше, бути простішим…

— У той самий час справжня простота знаходиться не в болоті, а на горі. І до цієї висоти веде тривале сходження. Його треба пройти, як альпіністу. І потрібно розуміти, що ти візьмеш з собою на гору, а що відкинеш.

Константин СиговКЛБІ-2015, с.Лишня

Класичне питання: що б ти хотів мати поруч із собою, якби опинився, як Робінзон Крузо, самотнім на острові? Що для тебе є істотним, а що ― другорядним. Це великий шлях розрізнення, випробування, думання і розуміння.

Знаєте, для когось Вінні Пух є відкриттям, уособленням добра, для когось ― «Хроніки Нарнії», а хтось від «м’якої страви» рухається далі — до послань апостолів Іоанна, Павла або Петра.

Знов таки, є дуже цікаве розмаїття. Хтось шанує величезний обсяг текстів — як, наприклад, спадок Августина або Григорія Богослова. А є й ті, хто, як той учень преподобного Антонія Великого, почув один вірш псалма, і на все життя йому цього досить. Іде до вершини саме з цим віршем псалма у пам’яті.

— Правда. Пам’ять. Примирення. Чому було обрано саме таку тему нинішнього КЛБІ?

— Після дуже гострих суспільних конфліктів у деяких країнах були створені комісії «Правда і примирення». У нас був гість із Канади, який розповідав, як така комісія діяла в його країні.

Кожну людину запрошено сказати правду про свої вчинки. Це ― як громадська сповідь. Людина посповідалася, відкрила правду про свої вчинки, і тоді відбувається примирення тих, хто ворогував.

Це відкриває для суспільства шлях виходу з глухого кута ворожнечі. Якщо ж людина не сказала правди про свої вчинки, для неї не може бути ані громадських посад, ані відповідальних позицій у суспільстві. Це також вибір людини і вибір суспільства.

У таких випадках не йдеться про тяжкі кримінальні злочини. Мова саме про те, як окремі люди в щирій розмові і в процесі відповідального слухання дуже авторитетних членів цієї комісії відкривають для суспільства шлях примирення.

 Константин Сигов КЛБИКЛБІ-2015, с.Лишня

Для нас центральним поняттям має бути також пам’ять. Тому у нас не два пункти, а три: правда, пам’ять і примирення. Бо процес очищення пам’яті і повернення до правдивої інформації — не ідеологізованої, не спрощеної або перекрученої пропагандою, є, думаю, одним із ключових питань для нашого суспільства.

Нинішня наша зустріч привертає увагу людей з різних країн, різних культур, різних мов до цих питань. Думаю, цій темі будуть присвячені і Успенські читання, які відбудуться з 22 по 25 вересня. Хочу наголосити, що це вже будуть XV Успенські читання, ми відзначатимемо наш третій маленький ювілей.

Не перебільшуючи, можна сказати, що читання — досить унікальна конференція на всьому пострадянському просторі. Вона проходить кожен рік з 2000-го, коли Блаженніший Митрополит Володимир благословив наш форум. І кожен рік ми видаємо збірку доповідей, близько 400 сторінок. Отже, нині маємо 14 томів по 400 сторінок обговорення фундаментальних, ключових для нашого суспільства питань.

— Ви зазначили, що для суспільного примирення кожен має сказати правду про свої вчинки. Однак як правда від тих людей, які беруть участь у КЛБІ, може допомогти примиренню нашого суспільства?

— Я не наполягав би так енергійно на колективній відповідальності, як це робив Карл Ясперс після Нюрнберзького процесу, але ми, люди, які жили за радянських часів та по них, розуміємо, що є і наша дуже серйозна відповідальність якщо не у великих державних справах, то принаймні у щоденних вчинках — навіть щодо побутової корупції.

Вимога правди — у словах Христа: «Хто без гріха, нехай кине камінь». Щоб ми не думали, що зможемо «домовитися» зі своєю совістю — зокрема щодо того клімату, який ми самі створили у своєму суспільстві.

Це дуже гостре питання для багатьох з нас, і тому правда є ключовими ліками. Для когось це можуть бути гомеопатичні дози, а комусь, можливо, знадобиться хірургічне втручання.

Ночь на ГрушевскогоКиїв, січень 2014. Стояння між Беркутом і барикадами на Грушевського

Міру цього, думаю, мають визначати люди, які дивляться на це без рожевих окулярів, мають тверезе бачення того, як нашому суспільству виходити із більш-менш систематичної кривди і відкривати реальні ресурси, які є в кожній людині, з її жагою до правдивого життя.

Бесіду вела Юлія Комінко

Фото зі сторінки К.Б.Сігова у Фейсбук

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

КЛБІ: За що богослови, філософи, філологи та навіть діти його люблять? — народне опитування

«Как я провел лето» - детская академия КЛБИ. ФОТОРЕПОРТАЖ

Константин Сигов
КЛБИ
Киевский летний богословский институт
Центр Ковчег в Лышне

Ми оголошуємо благодійну передплату. Допомогти можна, перераховуючи щомісяця необтяжливу для вас суму на:

  • Карту «Приватбанку»
  • Webmoney — R504238699969, U862362436965, Z274044801400
1403

0

Коментарі

Всі нові коментарі будуть відображені після проходження обов’язкової процедури модерації

Додати коментар