Логотип "Православіє в Україні"
Отримування розсилки на e-mail

Вы здесь

Київська школа богословів існує. І вона вже в online

Версия для печатиВерсия для печати
28 вересня 2017 | Інтерв’ю

Нову форму дистанційної освітньої програми — «Премудрість-онлайн» — представив Відкритий Православний Університет 27 вересня у Софії Київській.

Підтримали проект відеолекцій Фундація L'Œuvre d'Orient (Франція), Інститут екуменічних студій УКУ та Національний заповідник «Софія Київська».

 о.Георгій Коваленко та Антуан Аржаковський — під час обговорення ідеї онлайн-програми 
Відкритого Православного Університету, жовтень, 2016, Київ

 Викладачі і курси «Премудрості-online»

До створення курсу відеолекцій долучилися відомі в Україні та за її межами науковці, богослови, філософи та релігієзнавці.

Розраховано відеолекції на людей, які мають смак до поглиблення власних знань, а  також на тих, хто цікавиться питаннями богословсько-філософського спрямування.

О.Богдан Огульчанський та Антуан Аржаковський — про «Премудрість-online»: «В нас не буде повторення догматів»

За словами організаторів, у лекціях здійснено спробу поєднати найкращі напрацювання традиційної освітньої системи — лекційний виклад матеріалу — та модерні здобутки, зокрема, зручну інтернет-форму доступу.

Особливостями цих курсів є:

- по-перше, всі  вони читались на камеру, але перед справжньою аудиторією, яка залишилася за кадром. Тож «живе слово», взаємодія лектора зі слухачами є основною їхньою цінністю;

- по-друге, в курсах б’ється «пульс важливості» як для самих викладачів, так і для сучасних реалій, незважаючи на те, що деякі з тем присвячено історії церков, релігій та міжрелігійних стосунків;

- по-третє, курси створено та адаптовано спеціально для широкого кола слухачів, хоча в них і відобразився багаторічний досвід наукових та викладацьких студій наших лекторів;

- по-четверте, цей курс є іще одним майданчиком для викладу різних позицій, активного їх обговорення та залучення до діалогу православних, католиків, протестантів; священства та мирян.

Прот. Георгій Коваленко, ректор ВПУ: «Київська школа богословів» існує

«“Премудрість-онлайн” — це плід дев’яти місяців роботи і наступний крок розвитку Відкритого Православного Університету. Ми одразу себе позиціонували як тих, хто відкриті до технологій. І ми намагаємося зробити щось, що відповідало б сучасним тенденціям післядипломної освіти, освіти для дорослих — «освіти та просвіти вихідного дня».

Тому ми позиціонуємо ці курси як такі, на яких людина може обрати собі цікаву тему або цікавого викладача, прослухати матеріал у звичайному режимі чи з можливістю зворотного зв’язку з подальшим отриманням відповідного сертифікату.

Для нас це спроба продемонструвати, що існує «київська школа» богословів, київська школа філософії, київська школа релігієзнавства, київська наука. Адже науку роблять конкретні люди — філософи, богослови, науковці... Ми шукаємо найкращих і разом із ними робимо ці курси.

Сподіваємося, що поступово це виросте у щось більш серйозне — магістерські або інші сертифіковані програми, які ми вже зараз робимо не одноосібно, а у співпраці з іншими навчальними закладами і таким чином реалізуємо ті ідеї, які в нас народжуються. Це наш внесок в сучасну науку, богослов’я, філософію, релігієзнавство».

Прот. Богдан Огульчанський: на запис наших лекцій прилітали птахи

Ажіотаж навколо курсів був ще до їхнього виходу. Про це нам оповів науковий секретар ВПУ прот. Богдан Огульчанський, на плечі якого і ліг основний тягар з їхньої підготовки. За час роботи над проектом траплялося чимало цікавих та навіть кумедних ситуацій. Тож, про за лаштунки процесу — з перших вуст.

 «У нас є різні спільноти людей, з якими ми не завжди перетинаємося. Кожен лектор має якусь свою аудиторію, яка його слухає, ставиться до нього з пієтетом.

Зокрема, виявляється, що в нас існує ціла філософська школа учнів професора Андрія Баумейстера. Коли ми говоримо «учні», думаємо, що це якісь юні, молоді люди. А в нього учні різні: були навіть такі, хто прийшов на запис лекцій прямо з рюкзаками. Бородаті, наче, щойно з походу. Було схоже, що вони живуть десь у лісах. Коли вони потрапили в Софію Київську, дирекція була дуже вражена, навіть шокована: що це за люди такої незрозумілої зовнішності, чому і як вони опинилися тут. Але потім, на превелике задоволення, все благополучно розв’язалося.

Інші викладачі так само мали свою аудиторію. Наприклад, до о.Кирила Говоруна теж приходило багато людей, деякі навіть приїжджали здалеку, щоб подивитися та послухати його виступи.

Крім того, частину лекцій ми записували влітку, коли була спека +35. Жарко було всім, постійно треба було пити чай. Всі ми мусили пітніти в прямому і переносному сенсах. Дивилися і вражалися нашим мужнім викладачам, які героїчно намагалися триматися «до перемоги».

Були й інші ситуації: викладач читає лекцію, а тут раптом на підвіконня сідає птах і починає щебетати. В нас іде відеозапис, а внизу бігають діти, співають і галасують…»

Тарас Курилець: пошук єдності між християнами — це наш імператив: «Щоб усі були одно»

Презентувати свій дистанційний лекторій у ВПУ приїхав зі Львова Тарас Курилець ліцензований магістр з богослов’я за спеціалізацією в екуменічному богослов’ї, координатор Дистанційної магістерської програми екуменічних наук в Інституті екуменічних студій УКУ.

«Курс, який я читаю у Відкритому Православному Університеті, — це історія екуменічного руху. Він показує, по-перше, що екуменізм не є чимось відстороненим від християнського життя. Екуменізм — річ, яка народжена з того, що люди почали розуміти, що ситуація поділу між християнами не є нормальною. Ненависть між конфесіями, упередження, стереотипи, які існують між християнами, не є нормальним явищем для християнства.

Із самого початку я показую, що пошук єдності між християнами не є чимось чужим для нас. Це не питання вибору — я можу це робити, а можу й ні, а сповнення заповіді Ісуса Христа, який каже: «Отче, нехай будуть всі одно, щоб світ пізнав, що Ти Мене послав». Тобто вірогідність цього християнського свідчення перед світом невіруючим, перед світом, який не знає Христа, ставиться в пряму залежність від того, наскільки християни будуть єдиними.

Розпочався цей процес пошуку єдності між християнами наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. Він зародився в лоні протестантського світу, оскільки він є найбільше уражений поділом. І вони першими це відчули і зрозуміли, що цьому якось потрібно зарадити.

— Хто і навіщо весь час стимулює і підтримує інформаційне тло про те, що поширення екуменізму є ознакою кінця світу та приходу антихриста?

— Це роблять, насамперед, консервативні кола, і їх, насправді, досить багато. Вони існують і в протестантському світі, і серед православних, і в католиків теж. Це люди, яким комфортно жити у стані розділення. Вони не хочуть шукати єдності, не хочуть вийти «поза себе», вийти назустріч іншим і вступити в діалог з ними. Вони бояться втратити те, що мають.

Хоча, на мою думку, якщо людина має міцну віру і добре знає основи свого віровчення, тоді вона спокійно йде на діалог з іншими людьми, не боячись відкритися.

— Кому ви рекомендуєте свій курс?

— Рекомендую широкому загалу. Я побудував його так, щоб людина, яка не має специфічної богословської підготовки, могла його зрозуміти. Я не використовую якихось дуже високих богословських категорій. Вся оповідь йде в хронологічному порядку: якими є богословські основи екуменізму, які прецеденти були в історії пошуку єдності між християнами, бо це не є явище, властиве лише для ХХ ст., як цей рух зароджувався, які низові рухи в лоні протестантизму спричинилися до його виникнення.

Зокрема, в протестантському середовищі існував рух, який шукав єдності в доктринальному полі, — «Віра і правопорядок». Потім був рух «Життя і діяльність», який ставив акцент на єдності у служінні ближнім, незважаючи на доктринальні відмінності,  існував теж потужний місіонерський рух… Згодом ці рухи, незалежно один від одного, почали координувати зусилля, створювати міжнародні органи і разом вони кінець-кінцем створили Всесвітню раду церков, яка зараз є найбільшою міжнародною екуменічною інституцією.

Також я розповідаю, чим ВРЦ дихає зараз, які її основні документи. Окрему увагу я присвячую Православній Церкві і екуменічному руху, Католицькій Церкві і екуменічному руху».

 

Нагадуємо: перший курс, який буде відкритий для перегляду на YouTube-сторінці Відкритого Православного Університету цієї п’ятниці, 29 вересня, - «Класики і сучасники в богослов’ї» . Його представить архімандрит Кирил (Говорун).

«Премудрість-online». Кращі кадри презентації

Відкритий Православний Університет Святої Софії-Премудрості
Премудрість-online
про Університет

Ми оголошуємо благодійну передплату. Допомогти можна, перераховуючи щомісяця необтяжливу для вас суму на:

  • Карту «Приватбанку»
  • Webmoney — R504238699969, U862362436965, Z274044801400
376

0

Коментарі

Всі нові коментарі будуть відображені після проходження обов’язкової процедури модерації

Додати коментар