Логотип "Православіє в Україні"
Отримування розсилки на e-mail

Вы здесь

Автокефалія як розлучення

Версия для печатиВерсия для печати

Новий блог ректора Відкритого православного університету Георгія Коваленка, від 15 жовтня 2018, присвячено відповіді на питання, що відбувається останнім часом в українському православ’ї.

«Ви можете простою і зрозумілою мовою пояснити, що відбувається з нашою церквою?» — саме таке запитання найчастіше ставлять люди. 

Звичайно, все можна пояснювати в категоріях геополітики, як це зазвичай роблять медіа. Але є більш біблійний спосіб розповіді про складне простою мовою — притча, в якій використовуються зрозумілі слухачеві образи.

По захист — до меншого брата чоловіка

Мені ситуація в українському православ’ї чимось нагадує розлучення у шлюбі. Уявімо собі, що жінка, яка чи то силою і примусом, чи то з власної волі, боячись потрапити в обійми іншого, коли її чоловік далеко, пішла під захист його брата, запросивши його до себе в дім. Але новий союз виявився не таким, як здавалося. Менший брат чоловіка забажав її повністю. А потім виявилося, що його бачення шлюбу і відносин у ньому досить специфічне: почалося і насильство, і приниження. Хоча навіть у такому нерівному союзі відбувається не тільки погане. Наприклад, з’являються діти чи зростає спільне господарство (будівлі, вівці тощо). 

І ось у певний момент, за певних обставин, коли з’являється можливість, жінка просить свого володаря відпустити її. 

Жінка хоче бути вільною і жити власним розумом

Отримавши відмову, вона вирішує піти сама і звернутися про допомогу до свого першого чоловіка, шлюб із яким, виявляється, навіть не був розірваний належним чином. Перший чоловік вирішує допомогти, незважаючи на те, що жінка не бажає повертатися і до нього, а хоче бути вільною і жити окремо власним розумом, підтримуючи рівноправні стосунки з обома братами. Звичайно, їй потрібна відпускна від першого чоловіка, щоб її самостійність була законною, а також вона претендує на частину майна, яке частково належало їй від початку, а частково було плодом спільного господарювання.

Принцип московського «домострою»

Чоловік, від якого жінка бажає піти, починає погрожувати і їй, і братові. Його бачення виходу з ситуації таке: «Ти, старший брат, не втручайся, а то ти мені не брат. А ти, жінко, повертайся, і все буде, як було». Він дотримується принципів московського «домострою», написаного духівником царя Івана Грозного.

Пропозиція старшого брата: вирішувати питання мирно і по-справедливості

Не дивлячись на це, старший брат, який раніше не бажав сваритися із, хоч і молодшим, але більш заможним і сильним, братом, зараз вирішив допомогти своїй колишній дружині. Він розпочинає усі передбачені законом процедури задля того, щоб колишня дружина могла бути вільною і самостійною. І розпочинає з того, що заявляє, що лист до брата, в якому він просив його доглянути свою дружину за його відсутності, втратив чинність. Він також нагадує братові про всі порушення домовленостей і пропонує вирішувати питання мирно і по-справедливості.

Зрада в неприродній спосіб

Але чи має жінка право на розлучення?

Є євангельська, озвучена Христом, причина, яка вбиває шлюб, — подружня зрада. А в нашому випадку вона (зрада) очевидна, та ще й у неприродній спосіб — з атеїстичною владою та її спецслужбами за радянських часів, а зараз — із неоімперською ідеологією «руського миру». Та ще й не тільки на стороні, а й прямо вдома, та ще й із залученням самої жінки і її дітей.

А ще є закони і норми сьогоднішнього суспільства, які регулюють процес розлучення та встановлюють правила комунікації колишніх членів подружжя між собою і з дітьми. До речі, і «домострой», і Євангеліє так само враховують соціальні норми свого часу, хоч і по-різному. 

Жінка має право не коритися насильству

Так от, сьогодні жінка не тільки має право не коритися насильству і вирішувати свою долю власною головою, але це її право, захищене законом. А той, хто застосовує силу, здійснює моральний тиск або не поважає її гідність і вибір, має бути зупинений, перевихований або покараний, якщо заходить надто далеко у своїх словах і діях. Сьогодні така поведінка є винятком і дикунством. А цивілізована практика така, що навіть після розлучення батьки продовжують піклуватися про дітей і спілкуватися між собою. А всі спірні питання вирішують або в діалозі, або в суді.

***

Гадаю, ви відчули, хто є хто у цій притчі.

Звичайно, нашу історію можна розповісти і в едіповому стилі, і в стилі матері-мачухи. Але ці варіанти, можливо, були б більш точними щодо історичних реалій, але менш зрозумілими і менш схожими на реальність нашого життя, до якої зазвичай апелює притча. 

А враховуючи, що історія ще триває, то може бути і її продовження в нових притчах.

За матеріалами Блогу прот. Георгія Коваленка та ТСН. Блоги

Протоиерей Георгий Коваленко
Відкритий Православний Університет Святої Софії-Премудрості
Єдина помісна православна церква в Україні
блоги
Блог прот.Георгия Коваленко на сайте ТСН

Ми оголошуємо благодійну передплату. Допомогти можна, перераховуючи щомісяця необтяжливу для вас суму на:

  • Карту «Приватбанку»
  • Webmoney — R504238699969, U862362436965, Z274044801400
1454

0

Коментарі

Всі нові коментарі будуть відображені після проходження обов’язкової процедури модерації

Додати коментар