Логотип "Православіє в Україні"
Отримування розсилки на e-mail

Вы здесь

Анафема Мазепі, зв'язок університетів і медіа, правова освіта — про що із студентами університету Шевченка говорив ректор ВПУ

Версия для печатиВерсия для печати
01 грудня 2017 | Освіта

На запрошення університету ім. Т. Г. Шевченка ректор ВПУ прот. Георгій Коваленко виступив на науковій конференції, присвяченій 100-річчу української революції. Про це у себе на ФБ-сторінці написав о.Георгій.

Доповідь було присвячено політико-правовим аспектам зняття анафеми з Івана Мазепи. Однак під час зустрічі о.Георгій торкнувся й інших питань — зв’язків університетів і медіа, історичної та правової просвіти.

прот. Георгій Коваленко

«Несподівано для себе був запрошений юридичним факультетом Київського Національного Університету ім. Тараса Шевченка до участі в науковій конференції, присвяченій 100-річчу Української революції, — написав о.Георгій. — Темою мого виступу були політико-правові аспекти зняття анафеми з гетьмана Івана Мазепи, але більшу частину свого виступу, скориставшись нагодою, я говорив про необхідність відновлення зв'язку між університетом і медіа та про потреби історичної і правової просвіти.

А щодо Мазепи, то питання суто політичне до сьогодні. З правової точки зору воно перестало бути актуальним з того часу, коли Православна церква перестала бути державною. А з церковно-канонічної точки зору ця анафема давно недійсна, бо з 1869 року її вже не виголошували навіть в Російській імперії. У 1917-1918 рр. про її виключно політичний характер говорив тодішній Київський митрополит Антоній (Храповицький), з благословення якого його вікарій єпископ Черкаський Назарій (Блінов) 10 липня 1918 року звершив на Софіївській площі панахиду за Мазепою.

У 1933 році Синод автокефальної Православної Церкви в Польщі дозволив вірним молитися за упокій Мазепи. Якщо хтось не знає, православними в Польщі були переважно українці, а глава Польської Церкви того часу ще й був священноархімандритом Почаївської Лаври. Саме ієрархи Польської Церкви в 40-х роках брали участь у черговій спробі створити Українську Автокефальну Православну Церкву, але потім змушені були емігрувати.

У 1959 році Собор єпископів Української Греко-Православної Церкви в Канаді проголосив, що анафема Мазепі "недійсна і неіснуюча" (до речі текст цієї постанови був складений митрополитом Іларіоном (Огієнко), на той час главою УГПЦ). У 1990 році УПЦ в Канаді увійшла до складу Константинопольського Патріархату і продовжує молитися за упокій гетьмана.

У 1994 році щодо Мазепи офіційно висловилася УПЦ-КП. А у 2007 році і Синод УПЦ прийняв "соломонове" рішення, враховуючи політичну заангажованість частини вірних і не бажаючи загострювати внутрішню ситуацію. Суть рішення, яке відправляло питання анафеми на додатковий розгляд Богословсько-канонічної комісії, виходячи з особистого спілкування з Блаженнішим Митрополитом Володимиром і наших внутрішніх дискусій щодо цього, наступний: хто вважає анафему Мазепі недійсною, може молитися за нього, а адепти "політичного православ'я" можуть не збуджуватися. Вже наступного ранку після рішення Синоду я зі спокійною і радісною душею молився за проскомідією за упокій гетьмана Івана.
Повторюся, що питання анафеми Мазепі від початку і до сьогодні політичне, а не канонічне.

Але, щоб остаточно його зняти, я вважаю, що нам українцям і нашій Українській Православній Церкві, варто вимагати, щоб Російська Православна Церква завершила справу, яку розпочав Собор РПЦ 1917-1918 р., де була задекларована необхідність скасування усіх політично обумовлених анафем».

За матеріалами ФБ-сторінки прот. Георгія Коваленка

Протоиерей Георгий Коваленко
Відкритий Православний Університет Святої Софії-Премудрості

Ми оголошуємо благодійну передплату. Допомогти можна, перераховуючи щомісяця необтяжливу для вас суму на:

  • Карту «Приватбанку»
  • Webmoney — R504238699969, U862362436965, Z274044801400
393

0

Коментарі

Всі нові коментарі будуть відображені після проходження обов’язкової процедури модерації

Додати коментар